Türkiye'nin Tasarruf Stratejisi: Her İki Kişiden Biri Bu Yöntemi Tercih Ediyor!
ING Türkiye, Türkiye'nin Tasarruf Eğilimleri Araştırması'nın sonuçlarını açıkladı. Rapora göre, düzenli olarak tasarruf edenlerin oranı yüzde 84 ile yüksek seviyesini sürdürüyor. Bu tasarruf sahiplerinin yüzde 31'i gelirlerinin yüzde 10'undan azını, yüzde 42'si ise gelirlerinin yüzde 10-20'sini biriktirmeyi başarıyor.

ING Türkiye, Türkiye'nin Tasarruf Eğilimleri Araştırması'nın 2025 ikinci çeyrek sonuçlarını duyurdu. Bankanın açıklamasına göre, NielsenIQ işbirliğiyle gerçekleştirilen araştırmada, tasarruf sahipliği oranının %54 seviyesinde olduğu belirlendi.

Son dört çeyrektir benzer seviyelerde kalan bu oran, Türkiye’de her iki kişiden birinin tasarruf sahibi olduğunu gösterdi. Tasarruf sahipleri arasında yapılan incelemeler, 18-24 yaş aralığında iki çeyrektir süren azalışın sona erdiğini ve önceki çeyreğe göre 5 puan artışla tasarruf sahipliği oranının %37'ye ulaştığını ortaya koydu.

Tasarrufu bulunmayan %46'lık kesim içinde, yakın dönemde tasarruf yapmayı düşünenlerin oranı %25 olarak tespit edildi. Tasarrufsuz 18-24 yaş grubunda, gelecekte tasarruf yapmayı planlayanların oranı ise %38’e ulaşarak genel ortalamanın 13 puan üstüne çıktı. Bu oran bir önceki çeyreğe göre 4 puanlık bir artış gösterdi.
DÜZENLİ TASARRUF YAPANLARDA YÜKSEK ORAN: %84
Düzenli tasarruf yapanların oranı %84 ile önemli bir seviyede devam ediyor. Bu grup içinde %31'inin gelirlerinin %10’undan daha azını, %42’sinin ise %10-20’sini biriktirmekte kullandığı gözlemlendi. Tasarruf yapma gerekçeleri arasında “geleceğe yatırım” %37 ile birinci sırada, “beklenmedik durumlara karşı güvence” ise %25 ile ikinci sırada yer aldı.

Aynı evde başka bir bireyin de tasarruf yaptığı belirtenlerin oranı, %19 ile son üç çeyrektir istikrarlı bir seyir izliyor. Tasarruf tercihlerinde yastık altında altın %35 ile birinci, yastık altında lira/döviz nakit ise %28 ile ikinci sırada yer alıyor. Bu çatıda %21 ile lira vadeli hesaplar, %19 ile hisse senedi/borsa ve %18 ile altın ya da değerli taş/metal hesapları takip ediyor.
Erkekler, lira vadeli hesap, hisse senedi ve fon gibi yatırım araçlarını kadınlara göre daha fazla tercih ederken, kadınlar yastık altı ve altın hesabına yöneliyor. Ayrıca, 18-24 yaş grubundaki gençlerde hisse senedi ve borsa tercih oranı %28 ile ortalamanın 9 puan üstünde, altın ya da değerli taş/metal hesaplarını tercih etme oranı ise %29 olarak ölçüldü. Gençlerin yastık altı tasarruf tercihleri ise genel ortalamadan daha düşük seviyelerde seyrediyor.

KATILIMCILARIN %63'Ü HARCAMALARINI KONTROL EDEREK FİNANSAL DENGESİNİ KORUYOR
Tasarruf sahiplerinin getiri beklentilerinin %42’si orta, %38’i ise uzun vadeye yönelik dengeli bir dağılım sergiledi. Önceki çeyrekle kıyaslandığında, getiri beklentilerinin uzun vade yerine orta vadeye kaydığı gözlemlendi. Katılımcıların %63'ü finansal dengesini sürdürebilmek için harcamalarını kontrol ettiğini ifade etti.

Yatırım ürünleri hakkında bilgi sahibi olduğunu belirtenler, genel katılımcı kitlesinin %45’ine ulaştığı gözlemlenirken, erkekler bu oranın kadınlara göre daha yüksek olduğunu ifade etti. Katılımcıların %91’i bankacılık hizmetlerinden yararlanırken, son bir ay içinde internet veya mobil bankacılık kullananların oranı %89 ile önceki dönemle benzer seviyelerde kaldı.

TÜRKİYE’DE TASARRUF ANLAYIŞI
Açıklamalarda bulunan ING Türkiye Bireysel Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Tuğçe Bora Kılıç, araştırmanın Türkiye'deki tasarruf alışkanlığının durumunu yansıttığını belirtti. Verilerin tasarruf sahipliğinin stabil bir şekilde sürdüğünü ve gençlerin yakın dönemde tasarruf yapmayı düşündüğünü ortaya koyduğunu ifade eden Kılıç, şunları ekledi:

"Bu tablo, gençlerin tasarrufa yönelmesine yardımcı olacak yenilikçi araçlara olan ihtiyacı ortaya koymaktadır. ING olarak, müşterilerimize farklı ihtiyaçlara uygun, erişilebilir ve dijital çözümler geliştirmeye odaklanıyoruz. Bu vizyonun bir parçası olarak Türkiye’nin Z kuşağına özel ilk yatırım fonu olan GNZ-Ak Portföy ING Z Kuşağı Fon Sepeti Özel Fonu'nu hayata geçirdik."
Kılıç, genç yatırımcıların sürdürülebilirlik, teknoloji ve sosyal etki gibi alanlara yatırım yapma imkanı bulacakları bu fonun, hem geleceğe duyulan güveni hem de gençlerle kurulan uzun vadeli iş birliklerini simgelediğini vurguladı.

Ürün yelpazesini 18-27 yaş aralığındaki gençlere yönelik günlük yüksek oranlar sunan "Turuncu Genç Hesap" ile genişlettiklerine dikkat çeken Kılıç, "Gençler için tasarladığımız ürünlerle, onların finansal yolculuklarına erken yaşlarda değer katmayı ve tasarruf alışkanlıklarını güçlendirerek sürdürülebilir bir gelecek oluşturmalarına yardımcı olmayı hedefliyoruz." ifadelerini kullandı.