İstanbul Ulaşımında 30 Yaş Krizi! AK Parti'nin Yeni Çözüm Hamleleri

İstanbul'da 30 yaş üstü öğrencilere tanımlanan indirim hakkının şartlandırılması sonrası AK Parti yeni adımlar atmaya hazırlanıyor. Daha önce hukuk yoluyla bu indirim hakkının geri verilmesiyle ilgili, İBB Meclisi'nde üzücü bir karar alınmıştı. AK Parti grubu, durumu yeniden değerlendireceklerini açıkladı.

İstanbul Ulaşımında 30 Yaş Krizi! AK Parti'nin Yeni Çözüm Hamleleri

İstanbulkart indirim uygulamalarında 30 yaş üstü öğrenciler için getirilen koşullu düzenleme üzerine, AK Parti grubu tekrar hukuki adım atacaklarını duyurdu.

AK PARTİ HUKUKİ YOLA BAŞVURACAK

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Meclisi’nde AK Parti Grup Sözcüsü Murat Türkyılmaz, 30 yaşını doldurmuş öğrencilerin ulaşım indirimlerinden faydalanabilmesi için hukuksal mücadelerinin devam edeceğini ifade etti.

Türkyılmaz, sosyal medya platformu NSosyal üzerinden yaptığı açıklamada, eğitim hakkının yaşla sınırlandırılamayacak kadar önemli ve evrensel bir hak olduğunu vurguladı.

"ÖĞRENCİ İNDİRİMİNE YÖNELİK SUİSTİMAL İDDİALARI"

Modern sosyal devlet anlayışına göre, bireylerin hayat boyu öğrenme aktivitelerinin desteklenmesinin yalnızca eğitimsel veya ideolojik bir tercih değil, aynı zamanda anayasal ve insan hakları açısından bir zorunluluk olduğuna değinen Türkyılmaz, şunları aktardı:

"Ancak İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin 2020 yılında aldığı bir karar, bu temel ilkeyle büyük bir uyumsuzluk oluşturmuştur. 13 Eylül 2020 tarihli ve 901 sayılı İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi Kararı ile yürürlüğe giren İstanbulkart Yönetmeliği'nde yapılan değişiklik, 30 yaşını aşan öğrencilerin ulaşımda indirimli tarifeden yararlanma hakkını kısıtlamış, yalnızca yüzde 10 oranında bir indirim sunmuştur. Gerekçe ise, bu yaş grubundaki bazı bireylerin indirim hakkından faydalanmak amacıyla üniversitelere kayıt yaptırdıkları ve sistemin suistimal edildiği varsayımıdır."

Kamu yararı gözeten bir belediyecilik anlayışı açısından bakıldığında, bu gerekçenin hem yanlış hem de orantısız bir müdahale örneği olduğunu söyleyen Türkyılmaz, "Herhangi bir istismar riskinin, bireylerin niyetlerinden ziyade, sistemin denetim ve doğrulama kapasitesine bağlı olduğunu belirtmeliyiz. Bu aşamada önerimiz oldukça açık ve yapıcıydı. Eğer suistimal iddiası varsa, öğrenci belgesinin doğruluğunu kontrol etmek için transkript, devam durumu ve program düzeyi gibi objektif kriterler belirlenebilir. Ancak bu noktada bu adımlar atılmayarak, binlerce öğrenci topluca cezalandırılmıştır." dedi.

"ÖĞRENCİLİKTE YAŞ SINIRINA TAKILANLAR"

Emeklilikte Yaşa Takılanlar (EYT) kavramından sonra, yeni bir olgu olarak "Öğrencilikte Yaşa Takılanlar" ifadesini gündeme getiren Türkyılmaz, şu sözlere yer verdi:

"Kamu hizmetlerinin sürdürülebilirliği, sosyal adaletin temeli olarak karşımıza çıkmaktadır. Dezavantajlı grupların kamu hizmetlerine eşit bir şekilde erişimini sağlamak, yerel yönetimlerin anayasa gereği yükümlülüğüdür. Eğitim gören bireylerin ulaşım gibi zorunlu harcamaları konusunda desteklenmesi, sosyal devlet ilkesine aykırı değil, aksine onu destekleyen bir yaklaşımdır. Ancak bu düzenleme sonucunda, günümüzde bir öğrencinin aylık maliyetine yaklaşık 1500 lira ek bir yük bindirilmiştir."

Bu uygulamanın, İBB Başkanının seçim döneminde sıkça vurguladığı "Ulaşımı ucuzlatacağız" vaadiyle çelişkili olduğunu ifade eden Türkyılmaz, verilmiş olan bu sözlere rağmen ulaşım maliyetlerinin düştüğünü değil, mevcut indirim haklarının bile kısıtlandığını belirtti.

AK Parti olarak açtıkları iptal davası sonucunda, İBB'nin bu düzenlemesinin yasaya aykırı olduğunun mahkeme tarafından onaylandığını hatırlatan Türkyılmaz, mahkeme kararının uygulanmasıyla birlikte, yaş sınırı olmadan tüm öğrenci statüsündeki bireylerin indirimli ulaşım tarifesinden yararlanacaklarını vurguladı.

Türkyılmaz, yaptığı açıklamada, şunları da ekledi:

"İBB yönetimi, mahkeme kararına rağmen Eylül 2025 Meclisinde benzer hukuksuzluğu yeniden gündeme getirmiş ve CHP oylarıyla tekrar kabul edilmiştir. Yapılan tek değişiklik, yalnızca yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin, çalışmadıklarına dair belge sunmaları sonucu indirimden yararlanabilmeleridir. Ancak bu düzenleme, mahkeme kararındaki hiçbir talebi karşılamamaktadır. İBB yönetimi, hem hukuku hem de mahkeme kararını dikkate almayarak, İstanbul'da birçok öğrencinin mağduriyetine sebep olmuş, politika çatışmasını yeni bir aşamaya taşımıştır. Biz de bugüne kadar olduğu gibi hem siyasi hem de hukuki mücadelemizi devam ettirecek, gerekli girişimleri sürdürmeye devam edeceğiz."

İstanbul gibi büyük bir şehirde, öğrencilerin yaşlarına değil, ihtiyaçlarına odaklanılması gerektiğine dikkat çeken Türkyılmaz, toplumsal gelişimin yalnızca genç nüfusa yatırım yapmakla değil, her yaştan bireyin öğrenme süreçlerine erişimini kolaylaştırmakla mümkün olduğunu belirtti.

İBB MECLİSİNDE İNDİRİM YÜZDE 10'A DÜŞÜRÜLMÜŞTÜ

İBB Meclisi'nde 11 Temmuz 2024 tarihinde 30 yaşını doldurmuş öğrencilerin İstanbulkart indirim oranlarının yüzde 10'a indirilmesine ilişkin karar alınmıştı.

AK Parti grubu tarafından yargıya taşınan uygulama, İstanbul 2. İdare Mahkemesi tarafından iptal edilmişti.

İBB Meclisi eylül ayı toplantılarının ikinci oturumunda, İstanbul 2. İdare Mahkemesinin, 11 Temmuz 2024'te alınan kararını iptal etme görüşmeleri yapılmıştı.

Bu çerçevede, "Ulaşımda İstanbulkart Yönetmeliği Revizesi" gündem maddesinde, 30 yaşını geçmiş öğrencilere yüzde 10 indirim uygulanması karara bağlanmıştı.

Yönetmelik değişikliğinde, 30 yaşının üstündeki yüksek lisans ve üstü eğitim gören üniversite öğrencileri için, "Aktif olarak eğitim aldıklarını ve SGK bünyesinde çalışmadıklarını, e-devlet çıktısıyla kanıtlamaları durumunda indirimden yararlanmaları" şartı getirilmişti.

AK Parti grubunun "hayır" dediği gündem maddesi, CHP grubunun oylarıyla kabul edilmiştir.